پس از خلق هر تبلیغی، اولین و بهترین تصوری که به ذهن ما میرسد، چگونگی استفاده بهینه از آن است. در این زمینه، سئوالات زیادی مطرح میشوند: چه افرادی مهم هستند؟ چگونه با آنها تماس برقرار کنیم؟ در چه زمانی و چه مکانی میتوانیم تبلیغات خود را در اختیار آنها قرار دهیم؟ این ارائه تبلیغات، چه مقدار برای ما هزینه دارد؟
سئوالات فوقالذکر و سئوالات متعدد دیگر، سئوالات و مسائل مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و در مورد پاسخگویی به آنها تصمیمات مناسبی اتخاذ شوند. مهمترین مسئلهای که باید مورد توجه قرار گیرد، ارائه تبلیغات به شیوهای کاملا موثر و مقرون به صرفه است، به طوری که بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد.
اکثر منتقدین، طراحی رسانهای را نوعی بازی و محاسبه سریع میدانند. تشریح و تعیین اهداف رسانه تا زمانی که تاثیر و کارآیی آن مورد ارزیابی قرار گیرد، یک طرح رسانهای در نظر گرفته میشود که تمام این فرآیند را میتوان مشتمل بر توجه و ارائه نتایج آن در مقیاس بزرگ دانست.
فرآیند طراحی رسانه با توجه به اهداف طرح و بودجه موجود آغاز میگردد که شامل تعیین تعداد افراد و مخاطبان و تکنیکها و روشهای دستیابی به آنها با استفاده از بودجه موجود است.
اهداف رسانهها تابع اهداف و راهبردهای تبلیغاتی هستند تا مستقیما آنچه که موردنظر تبلیغات است به دست آید.
باید به این مسئله نیز توجه داشت که آیا تبلیغات میخواهد آگاهی و توجه به علائم تجاری را افزایش دهد و افراد بیشتری را به مشاهده تبلیغ تشویق نماید یا این که میزان تاثیرگذاری آن را افزایش دهد. در نتیجه، اگر هدف رسانه، توجه به علائم تجاری باشد، باید فعالیتهای خود را بر پخش و گسترش عرضه تبلیغات متمرکز کند، در غیر این صورت، باید بر روی نفوذ و تاثیرگذاری بهتر و بیشتر تمرکز کند.
به تعداد افرادی که حداقل یک بار در برنامهریزی رسانهاین تحت پوشش قرار میگیرند، وسعت تراکمی یا فزاینده تبلیغات اطلاق میشود.
منظور از دامنه رسانه میتواند شامل موارد ذیل باشد:
منظور از تکرار عبارت است از:
آگاهی از یک علامت تجاری که در مراحل ابتدایی کار خود باشد، بسیار حائز اهمیت است، در نتیجه، دامنه، اهمیت بیشتری پیدا میکند. اگر علامت تجاری در مرحله تکامل باشد، تکرار تبلیغ، اهمیت پیدا میکند. اگر علامت تجاری در مرحله تکامل باشد، تکرار تبلیغ، اهمیت پیدا میکند و در نتیجه، تکرار، مهمتر است.
با این حال، در مرحله میانی، افزایش و گسترش دامنه و تکرار، دارای اهمیت هستند؛ وظیفه طراحی رسانه نیز برقراری توازن میان آنهاست.
به طور کلی، هدف طرح رسانه، توازن میان ترکیب دامنه و تکرار است، به طوری که حداکثر سود را به دنبال داشته باشد. با این اقدام، با افزایش بودجه رسانه، طرح، تبلیغات را به طور خودکار در اختیار مخاطب قرا ر میدهد. اما این اتفاق چگونه رخ میدهد؟
درباره این سایت